Witajcie! Zapraszam Was do oglądania filmików przedstawiających eksperymenty wykonane przez uczniów naszej szkoły! Doświadczenia te mają na celu pogłębianie chemicznej wiedzy i są po to, by innych zainteresować chemią! W filmikach tych znajdziecie opis, zaobserwujecie zmiany i usłyszycie wniosek! Zapraszam do obejrzenia i do wspólnego eksperymentowania!
Karolina Kodź - Wichowska
Kochana Młodzieży,
zapraszam Was w nowym roku szkolnym 2024/2025 do zaangażowania się w projekt chemiczny "Chemia Inaczej". Jeśli nudę macie w domu, pokaż doświadczenie komuś! Wskazówkę do udziału w tym projekcie możesz uzyskać wchodząc w zakładkę "Chemia Inaczej" na stronie szkoły albo pofatyguj się do sali nr 18 i na pewno wszystkiego się dowiesz 🙂
Wasza nauczycielka chemii, Karolina Kodź-Wichowska
- Szczegóły
Przed Wami doświadczenie przedstawiające otrzymanie wodnego roztworu wodorotlenku sodu, jednego z najwazniejszych wodorotlenków w chemii. Wzór sumaryczny tego związku to NaOH, jest to biała, higroskopijna substancja stała, bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie. Wykorzystuję się ją do produkcji mydła, detergentów i barwników. Jest głównym składnikiem preparatów udrażniających rury kanalizacyjne. Musimy pamiętać również o drażniącym działaniu tej zasady, stąd zalecana ostrożność przy jej użyciu!
ZOBACZ>>>
- Szczegóły
ZOBACZ Efekt Tyndalla >>>
- Szczegóły
Tak klasa 2c na lekcjach chemii wykrywa tlenek węgla (IV) w wydychanym powietrzu. Potrzebny sprzęt laboratoryjny i odczynniki zobaczycie na filmiku tam też znajdziecie zdjęcia wykonanych czynności, obserwacje, wniosek i równanie reakcji chemicznej
Mętnienie wody wapiennej jest reakcją charakterystyczną stosowaną przy wykrywaniu dwutlenku węgla
- Szczegóły
- Szczegóły
Eksperyment "Magiczny atrament" - kolejne doświadczenie przygotowane przez naszą wspaniałą młodzież. Doświadczenie, ktore pokazuje jak wpływa temperatura na szybkość dyfuzji. Opis, obserwacje i wniosek na fimie
Pozdrawiamy
- Szczegóły
W naszej szkole na chemii nie można się nudzić. W ramach Dnia Otwartego szkoły przekonywali o tym ósmoklasistów uczniowie klasy IIIc i pełna energii Pani Profesor Karolina Kodź- Wichowska.
- Szczegóły
Na lekcjach chemii uczniowie klasy 1c badali napięcie powierzchniowe wody. Napięcie powierzchniowe wody to zjawisko występujące na styku wody(cieczy) z fazą stałą (w naszym przypadku był to spinacz, popiół i pieprz). Dzięki siłom przyciągania pomiędzy cząsteczkami cieczy możliwe jest zauważenie, że napięcie powierzchniowe zachowuje się jak sprężysta błona.
Uczniowie do szalek Petriego nalali wody, następnie na powierzchnię wody umieścili spinacz tak, by nie zatonął, rozsypali na powierzchni pieprz lub popiół. Utrzymywanie tych ciał stałych świadczy o obecności napięcia powierzchniowego wody. Kolejnym etapem doświadczenia było włożenie palca do wody, który wcześniej zanurzono w płynie do mycia naczyń. Płyn do naczyń traktowany jest jako detergent, który zrywa wspomnianą błonkę, dlatego też spinacz na początku "ucieka" od paluszka a potem spada na dno szalki, a pieprz i popiół rozstępują się na boki.
- Szczegóły
Przed feriami na lekcjach chemii w klasach drugich uczniowie wykorzystali chromatografię bibułową w celu rozdzielenia barwników mazaków. Chromatografia to sposób rozdzielenia na składniki mieszaniny jednorodnej wykorzystując różnice w szybkości przemieszczania się poszczególnych składników mieszaniny podczas jej przepływu przez fazę nieruchomą (bibułę).
- Szczegóły