• 1.jpg
  • 3a.jpg
  • 22.jpg
  • 2024-07-16.jpg
Witajcie! Zapraszam  Was do oglądania filmików przedstawiających eksperymenty wykonane przez uczniów naszej szkoły!  Doświadczenia te mają na celu pogłębianie chemicznej wiedzy i są po to, by innych zainteresować chemią! W filmikach tych znajdziecie opis, zaobserwujecie zmiany i usłyszycie wniosek! Zapraszam do obejrzenia i do wspólnego eksperymentowania!
Karolina Kodź - Wichowska

Kochana Młodzieży,

zapraszam Was w nowym roku szkolnym 2024/2025 do zaangażowania się w projekt chemiczny "Chemia Inaczej". Jeśli nudę macie w domu, pokaż doświadczenie komuś! Wskazówkę do udziału w tym projekcie możesz uzyskać wchodząc w zakładkę "Chemia Inaczej" na stronie szkoły albo pofatyguj się do sali nr 18 i na pewno wszystkiego się dowiesz 🙂

Wasza nauczycielka chemii, Karolina Kodź-Wichowska

 

 

 

 

 

 

Przed Wami doświadczenie przedstawiające otrzymanie wodnego roztworu wodorotlenku sodu, jednego z najwazniejszych wodorotlenków w chemii. Wzór sumaryczny tego związku to NaOH, jest to biała, higroskopijna substancja stała, bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie. Wykorzystuję się ją do produkcji mydła, detergentów i barwników. Jest głównym składnikiem preparatów udrażniających rury kanalizacyjne. Musimy pamiętać również o drażniącym działaniu tej zasady, stąd zalecana ostrożność przy jej użyciu!

 

 ZOBACZ>>>

 

 

 

 

Efekt Tyndalla to zjawisko pozwalające odróżnić koloid od roztworu właściwego. Charakteryzuje się powstawaniem stożka świetlnego, który powstaje podczas rozpraszania światła przez układ koloidalny. To zjawisko optyczne można również zaobserwować w życiu codziennym, np.: podczas spaceru po lesie w słoneczny dzień - wiązka światła rozprasza się na pyłkach zawartych w powietrzu. Innym przykładem jest rozpraszanie się światła z reflektorów samochodowych przy mglistej pogodzie lub też w słoneczny dzień w naszych domach, kiedy to światło rozchodzi się na cząstkach kurzu.
 
ZOBACZ   Efekt  Tyndalla  >>>
 
Przy tym doświadczeniu chciałabym zaproponować akcję - fotorelację przyrodniczą: "Efekt Tyndalla blisko mnie :)"
Proszę Was o zdjęcia z Waszego życia codziennego, na którym widoczne będzie zjawisko Tyndalla.
 
Pozdrawiam i już czekam na Wasze zdjęcia :)
 
PS. Mogą być wydrukowane ale też możecie mi je wysłać :) 
Wasz Nauczyciel Chemii :)

 

Wesołych Świąt !

 

Tak klasa 2c na lekcjach chemii wykrywa tlenek węgla (IV) w wydychanym powietrzu. Potrzebny sprzęt laboratoryjny i odczynniki zobaczycie na filmiku 🙂 tam też znajdziecie zdjęcia wykonanych czynności, obserwacje, wniosek i równanie reakcji chemicznej 🙂

Mętnienie wody wapiennej jest reakcją charakterystyczną stosowaną przy wykrywaniu dwutlenku węgla 🙂 

 

Eksperyment pokazuje zachowanie się cząsteczek tłuszczu zawartych w mleku w obecności płynu do naczyń. Płyn do naczyń jest tutaj detergentem (nazwa detergent pochodzi od łacińskiego słowa detergens – czyszczący) zawierającym substancję powierzchniowo-czynną, która obniża napięcie powierzchniowe wody. Tłuszcze naturalnie nie mieszają się z wodą, jednak cząsteczki płynu do mycia naczyń zmieniają położenie, gdy stykają się z tłuszczem. Ma tutaj znaczenie budowa cząsteczki detergentu, który składa się z części hydrofilowej - polarnej końcówka (uwielbiającej wodę) skierowanej w stronę wody oraz części hydrofobowe, która uwielbia tłuszcz i będzie skierowana w stronę oleju. Część hydrofobowa potocznie nazywana ogonkiem przyczepia się do tłuszczu, więzi go wewnątrz molekuły i odciąga od naczynia. Dzięki temu obserwujemy przemieszczanie się barwnika.
 
 

Eksperyment "Magiczny atrament" - kolejne doświadczenie przygotowane przez naszą wspaniałą młodzież. Doświadczenie, ktore pokazuje jak wpływa temperatura na szybkość dyfuzji. Opis, obserwacje i wniosek na fimie 🙂 

Pozdrawiamy 🙂

 

 

 

 

W naszej szkole na chemii nie można się nudzić. W ramach Dnia Otwartego szkoły przekonywali o tym ósmoklasistów uczniowie klasy IIIc i pełna energii Pani Profesor Karolina Kodź- Wichowska.

Na lekcjach chemii uczniowie klasy 1c badali napięcie powierzchniowe wody. Napięcie powierzchniowe wody to zjawisko występujące na styku wody(cieczy) z fazą stałą (w naszym przypadku był to spinacz, popiół i pieprz). Dzięki siłom przyciągania pomiędzy cząsteczkami cieczy możliwe jest zauważenie, że napięcie powierzchniowe zachowuje się jak sprężysta błona.

Uczniowie do szalek Petriego nalali wody, następnie na powierzchnię wody umieścili spinacz tak, by nie zatonął, rozsypali na powierzchni pieprz lub popiół. Utrzymywanie tych ciał stałych świadczy o obecności napięcia powierzchniowego wody. Kolejnym etapem doświadczenia było włożenie palca do wody, który wcześniej zanurzono w płynie do mycia naczyń. Płyn do naczyń traktowany jest jako detergent, który zrywa wspomnianą błonkę, dlatego też spinacz na początku "ucieka" od paluszka a potem spada na dno szalki, a pieprz i popiół rozstępują się na boki.

Przed feriami na lekcjach chemii w klasach drugich uczniowie wykorzystali chromatografię bibułową w celu rozdzielenia barwników mazaków. Chromatografia to sposób rozdzielenia na składniki mieszaniny jednorodnej wykorzystując różnice w szybkości przemieszczania się poszczególnych składników mieszaniny podczas jej przepływu przez fazę nieruchomą (bibułę).